Uniunea Europeana - notiuni esentiale si legislatia privind activitatile comerciale prin internet




Sursa: OECD, UNCTAD, UNECE


De subliniat este faptul ca cyber-spatiul nu este un teritoriu fara legi. Toate tarile participante la OECD cred ca principiile care guverneaza comertul clasic conventional si comertul electronic sa fie nediscriminatorii, adica regulile care guverneaza lumea off-line sa fie aplicabile online, prin asigurarea unui nivel comun intre cele doua modalitati de a face comert.

In acest sens, temele specifice comertului electronic si ale noilor tehnologii asupra carora OECD se impica ca institutie mondiala:
-- generarea unui climat de incredere in societatea informationala si in comertul electronic, bazat pe  securitate;
-- asigurarea unui mediu legislativ stabil, propice pentru dezvoltarea societatii informationale si a economiei digitale;
-- promovarea intensa a infrastructurii informatiei si a accesului la infrastructura prin crearea unor piete de desfacere competitive;
-- asigurarea unor analize calitative si cantitative, a unui ghid flexibil si pragmatic in scopul maximizarii beneficiilor actionarilor publici si privati, prin utilizarea tehnologiei informatiei, in economia mondiala.


In ceea ce priveste aspectul legal al tranzactiile electronice sunt inca multe interbari fara raspuns, incertitudini referitoare la valabilitate, efecte, intrarea in vigoare a tranzactiei realizate prin mijloace electronice, intr-o lume in care mediul juridic utilizeaza ca suport hartia.

  • De mentionat este faptul ca multe legislatii nationale si internationale contin stipulari privind utilizarea documentelor scrise, semnate manual, acesta constituind un impediment global.

  • De asemenea, sunt implicate domenii conexe comertului electronic: protectia datelor, taxe vamale, impozite, securitate si autentificare, drepturi de proprietate intelectuala, responsabiliatea providerilor de Internet, plati electronice, protectia consumatorilor, mecanismul rezolvarii diferitelor dispute.

  • Prolema taxelor este legata de legislatia locala, cu alte cuvinte la stabilirea taxelor datorate, este esential sa se determine in ce stat s-a facut tranzactia sau unde s-a adaugat valoare produsului.

  • Utilizarea documentelor negociabile in comertul international clasic (ex. conosamente), ar fi  posibila in comertul electronic numai prin inlocuirea acestora cu echivalente electronice, aspectul de fata constituind o provocare pentru participantii la e-commerce. Termeni ca transferabilitate, purtator de titlu, proprietatea asuora marfii in baza documentului scris ne duc la necesitatea unui regim legal care sa permita partilor la contract transferul dreptului asupra marfii in baza treansferului electronice de mesaje.
    Totusi, pentru tarile in care comertul electronic este intr-un stadiu avansat, consensul general este ca acesta nu se desfasoara intr-un vid legislativ, fara cadre legale de lucru, ci este necesara adaptarea legislatiei actuale la e-commerce.


Cererea de documente scrise - majoritatea conventiilor comerciale internationale includ clauze pentru incheierea tranzactiilor pe o baza scrisa. Daca prezenta documentului scris implica valabilitatea contractului, nerespectarea acestei reglementari face tranzactia nula.
Cererea pentru semnatura - semnatura sau o alta forma de autentificare, este in mod normal ceruta pentru stabilirea identitatii semnatarului si a intentiilor asociate, rezultate din continutul documentului. Cea mai utilizata forma de autentificare legala este semnatura manuala. Conventii internationale permit ca semnatura sa contina si alte forme de autentificare cum ar fi : timbre, facsimil.
Cererea de original - cererea ca anumite informatii sau documente sa fie prezentate intr-o forma originala constituie de asemenea un obstacol important in dezvoltarea comertului electronic. Atata vreme cat concepte ca scris, semnatura, original sunt legate strans, cererea curenta este pentru documente scrise, semnate. Absenta unui document scris semnat, face dificila recunoasterea unui document original de o copie, de aici derivand necesitatea unei forme de securitate.


Urmare a Declaratiei ministeriale asupra Autentificarii pentru Comertul Electronic de la Ottawa din 1998, tarile membre OECD sunt obligate sa adopte la 5 ani de la semnarea regulilor UNCITRAL asupra comertului electronic, in legislatiile proprii, acolo unde este nevoie, reguli specifice utilizarii tehnologiei informatiei si telecomunicatiilor, in probleme de autentificare, legislatie comerciala (utilizarea documentelor electronice, purtatoare de semnatura digitala, etc.)

Din studiul UNCTAD "Implications for trade and development of recent proposals to set up a global framework for electronic commerce", la Sectiunea I, Aspecte legale se desprind urmatoarele directii generale:

1.Necesitatea introducerii unui cod comercial pentru comertul electronic: tarile implicate in acest studiu(S.U.A., Uniunea Europeana, Japonia, OECD) recunosc adevarul ca in tranzactiile electronice apar aspecte complexe, specifice. Pana in acest moment s-au facut numeroase eforturi de stabilire a unei modalitati legale de acceptare a documentelor electronice si a semnaturii electronice si a altor proceduri de autentificare folosite in tranzactiile comerciale, insa legislatia este deficitara in multe tari. Statele Unite ale Americii si Japonia sustin ideea de a accepta ca proba in instanta a datelor electronice, ideea fiind prezentata ca o alternativa in rezolvarea disputelor de catre ICC (Consiliul Intrernational al Camerelor de Comert). Uniunea Europeana sublinaza ca regulile care se introduc trebuie sa se bazeze pe libertatea unei piete unice, iar legislatia ce se va adopta sa tina cont de realitatile economice, astfel incat sa se atinga obiectivele in mod efectiv si eficient. Uniunea Europeana a adoptat recent o directiva cu privire la negocierea contractelor la distanta, care se va transpune in comertul electronic.

2.Protectia drepturilor de proprietate intelectuala - tratatele aprobate de WIPO au primit suportul principalilor actori, in sensul ratificarii acestora, de asemenea este incurajata implementarea regulilor TRIPS, toate  in favoarea protectiei drepturilor de proprietate intelectuala. Japonia recunoaste faptul aceste greu de facut o distinctie intre utilizaea personala a continutului digital si nevoia de a proteja drepturile de proprietate intelectuala, pentru a impiedica o excesiva "regularizare".

3.Marci comerciale si nume de domeniu - numarul numelor de domeniu DNS este de departe dominat de statele Unite ale Americii, ca pionier al Internetului, este recunoscut de departe ca a aparut si dezvoltat noi aranjamente ce guverneaza piata, esentiala fiind participarea internationala  . Deoarece DNS-urile nu sunt inca protejate deplin sub regimul marcilor comerciale inregistratate, s-a constatat ca exista o utilizare gresita de catre terti ceea ce duce la diluarea valorii marcii recunoscute. Statele Unite ale Americii, in particular, se preocupa de dezvoltarea unor acorduri internationale in protectia numelor de domeniu, prin extinderea celei de la marca comerciala.

4.Confidentialitatea pe Internet - Statele Unite ale Americii au emis doua seturi de principii asupra confidentialitatii informatiilor personale si activitatilor relative la comert electronic. Guvernul Japonez a publicat liniile generale privitoare la protectia datelor personale si are initiative de educare a utillizatorilor online asupra aspectelor de confidentialitate, incurajarea luarii de masuri voluntare de catre companii in vederea protejarii datelor si pentru a promova tehnologiile care permit protectia private online. Uniunea Europeana a adoptat un numar important de directive privind procesarea si transmiterea datelor personale.

6.Securitatea pe Internet - eforturi deosebite se fac intr-un numar insemnat de tari pentru a pune la dispozitie un cadru de lucru pentru dezvoltareaunor standarde bazate pe chei publice, produse de incriptare. Este unanim recunoscut ca mediul online poate permite un numar mare de tehnologii de securizare: incriptare, autentificare, parole, ziduri de protectie, etc., care sa fie demne de incredere si sa fie conduse de  managementul securizarii infrastructurii. OECD a publicat mai multe studii in domeniul incriptarii, securizarii sistemelor informationale.

 

Comentarii

Articole recente

Postări populare de pe acest blog

Norvegia - preistoria. Înainte de vikingi. Tsunami-ul din Doggerland

Parlamentul European (PE) - prezentare. Alegerile europarlamentare

Spartanii (date istorice si legenda)

Banca Europeana de Investitii (BEI / EIB) - Instituții europene

Istoria metalurgiei in Orient, Levant si in Romania

Istoria Judetului Tulcea (Romania): Preistoria

Tara Romaneasca - Heraldica

Istoria si traditiile turcilor Dobrogeni

Uniunea dintre Danemarca si Norvegia

Repere istorice jud. Alba (Romania)